No worries!

Australië 2008

Op zaterdag 13 juli was het zover: het vertrek richting Sydney. Het is bekend dat je daar niet zo snel bent en we hadden dus ook 2 reisdagen voor de boeg, tijdsverschil van 8 uur meegerekend. Na de landing op de vroege maandagochtend zijn we op zoek gegaan naar het St. Pius College, waar we een week zouden verblijven.

Dinsdag was de eerste echte dag van de wereldjongerendagen (WJD). Dit was ook de eerste dag waarop we kennismaakten met het gebruikelijke Australische ontbijt, de barbie!! Oftewel barbecueën. De worsten lagen er al op, toen wij nog aan het wakker worden waren. De echte mannen in de groep gingen voor de gebraden worsten om acht uur ’s ochtends; de meeste dames gingen voor het witte brood met jam of chocolade pasta

Daarna was het tijd voor onze ontdekkingsreis door Sydney en hebben een wandeling gemaakt door Sydney naar Hyde park. Wij liepen in onze t-shirtjes, omdat het heerlijke fris zomerweer was voor onze maatstaven, terwijl de Australische inwoners gehuld in dikke winterjassen en wollen mutsen naar hun werk liepen. In Hyde park heerste de echte WJD-sfeer: dansende jongeren, veel vlaggen, een lange rij voor de kathedraal, iedereen was vrolijk en maakte hier een daar een praatje. 's Avonds was de openingsviering, waarmee de wereldjongerendagen echt begonnen.

Op woensdag, donderdag en vrijdag hadden we 's ochtends catechese. Alle Nederlandse jongeren kwamen bij elkaar in de St. Joseph’s church. Het thema "geloof, hoop en liefde". Elke ochtend werd er één van deze begrippen uitgediept door een bisschop. Elke catechese eindigde met een Eucharistie viering. De middagen waren we vrij. We hebben met de gehele IPV Young groep het Operahouse bezocht, aan de acties gewerkt, lichtjes gebrand, Bondi Beach bezocht en de kruistocht bijgewoond.

Op zaterdag was het de grote dag voor de tocht naar het veld en de overnachting. Met alle jongeren konden we over de Harbour Bridge heen lopen. De avondviering op het veld was bijzonder, voor mij was dit een moment: de kaarsen werden aan de jongeren uitgedeeld en we gaven het vuur aan elkaar door.

Na een niet al te koude nacht, brak de ochtend aan. Na de afsluitende ochtendmis met de Paus, zijn we vroeg vertrokken om verder te reizen met campers.

Reizen

Applaus voor onze drie stoere mannen die het spits hadden afgebeten. Na diverse omgereden vuilnisbakken, glasbakken en aan de rechterkant van de wegrijden (i.p.v. links!!) vonden we de school weer terug waar we nog één nacht zouden verblijven.

Maandagochtend vroeg waren we er helemaal klaar voor en zijn we naar de Blue Moutains gereden waar het ontzettend koud was hoog in de bergen. De volgende dag hebben we de Blue Moutains verkend, en woensdag waren we blij dat we weer vertrokken, omdat het toch erg koud was. Tijdens deze autorit hebben we kangoeroes in het wild gezien, het echte Australië. 's Avonds geslapen op een rustplaats en op donderdag vertrokken naar Port Maquire waar veel regen viel. Vrijdag door naar Byron Bay. ’s Ochtends hebben we nog een koala park bezocht, waarbij we kangoeroes konden voeren en koala’s mochten aaien.

In Byron Bay hebben we een camping opgezocht en ’s avonds van het uitgaansleven in Australië mogen proeven. Zaterdagochtend was het heerlijk warm weer.

Toen hebben we onze weg vervolgd naar Surfers Paradise. Op zondagochtend zijn we daar naar de kerk geweest en kwamen ook daar nog een aantal pelgrims tegen. Ik heb mij erg verwonderd over de ontspannen sfeer die daar in de kerk aanwezig was. De pastoor besloot de viering zelfs met een mop!!

Een dag later reden we door naar Bunda Berg. Woensdag ging om vijf uur de wekker, omdat om acht uur onze boot naar The Great Barrier Reef vertrok. Een korte omschrijving van dit uitstapje: zeeziekte, snorkelen, walvissen, dolfijnen, vissen, veel koraal en een prachtig eiland

Op donderdag zijn we naar Brisbane gereden waar aan het eind van de middag één camper helaas kapot ging en weggesleept moest worden. De volgende dag hebben we alle campers een dag eerder ingeleverd en een motel geboekt. In Brisbane hebben we de laatste hand gelegd aan souvenirs.

Op zaterdag was de dag van ons vertrek aangebroken. We moesten afscheid nemen van een prachtig en gastvrij land. Om drie uur vertrok het vliegtuig weer terug naar Europa. Op zondag om 18.00u stonden we allemaal weer gezond op Rotterdam Alexander, vol met herinneringen en ervaringen. Wat zal ik nooit vergeten van deze reis? De gastvrijheid van de Australiërs, alle jongeren bij elkaar, de kaarsen op het veld, het prachtige en uitgestrekte land, het plezier van we met de elkaar hebben beleefd, de kangaroe’s en de walvis en natuurlijk de fantastische groep waarmee we gereisd hebben!